Huisartsenposten in Brabant kampen met een ongekende drukte in de weekenden. Met een ruime verdubbeling van het aantal telefoontjes, liep de wachttijd in juni 2021 vaak op tot een uur. De huisartsenpost wordt dus steeds meer een call- en contactcenter.

Corona-effect

zorgpraktijk-callcenter-overspoeld

2.775 telefoontjes kregen ze bij Huisartsenposten Oost-Brabant in het op een-na-laatste weekend van juni 2021. “Duizend meer dan normaal”, vertelt bestuursvoorzitter Harrie Geboers. “De druk neemt sinds Pinksteren al toe, geeft de huisarts aan. Maar afgelopen weekend bereikte het aantal telefoontjes een hoogtepunt, wat resulteerde in soms ruim een uur wachttijd.

De oorzaak voor het roodgloeiend staan van de telefoons? Het corona-effect. Door de versoepelingen en afname van het aantal besmettingen, gaan mensen weer meer naar buiten en ondernemen ze meer, wat leidt tot meer ongelukken en blessures.

Daarnaast lijkt ook de drempel om te bellen steeds lager te worden. Mensen bellen niet alleen voor ernstige zaken, maar ook steeds vaker voor kleine dingetjes zoals insectenbeten of bultjes. Ook een gevolg van het feit dat mensen meer buiten zijn. Daarnaast melden zich veel mensen met telefonische vragen over het vaccineren.

Callcenter of huisartsenpost?

De stortvloed aan telefoontjes zorgt ervoor dat de huisartsenpost steeds meer verandert in een callcenter. En dat leidt tot de nodige uitdagingen en problemen op het gebied van de personele bezetting. In Midden-Brabant duurde het recentelijk bijvoorbeeld zo’n drie kwartier voordat bellers eindelijk iemand aan de lijn kregen.

Ondanks het opleiden van 25 extra mensen, blijft de spoeling dun. Studenten Geneeskunde, die regelmatig door huisartsenposten worden ingezet voor het beantwoorden van telefoontjes in drukke periodes, zeggen vaker nee. Voornamelijk omdat ze ook even willen genieten van een paar vrije weken of maanden. Ze zijn dus veelal pas in september weer beschikbaar. Ook externe bureaus, die normaliter een deel van het klantcontact voor de Brabantse huisartsenposten overnemen, kunnen niet veel verder opschalen.

Denk even na voordat je belt

De huisartsenposten roepen mensen dan ook op om eerst even goed na te denken voordat ze de telefoon pakken. Voor spoedgevallen is natuurlijk altijd ruimte, maar je hoeft niet voor elk klein ongemak gelijk de huisartsenpost te bellen. “Altijd bellen bij spoed. Daar zijn we voor. Maar denk alsjeblieft wel even goed na voordat je in het weekend belt.”, aldus Harrie Geboers. “Sommige dingen kunnen echt wel wachten tot maandag.

Bron:  Brabants Dagblad “Huisartsenposten overspoeld met telefoontjes ‘Het is niet meer te behappen’