Belangenvereniging Thuiswinkel.org ontvangt veel vragen van consumenten over hoe zij op dit moment gebruik moeten maken van hun herroepingsrecht. Thuiswinkel.org roept webwinkels daarom op om vanwege de Covid-19 uitbraak tijdelijk hun retourtermijn te verlengen naar minimaal dertig dagen.

webwinkels-retourtermijn-verlengen

Het retourneren van een bestelling binnen veertien dagen kan lastig zijn door de oproepen om zoveel mogelijk thuis te blijven. Voor veel mensen is online shoppen op dit moment de veiligste manier om aan producten te komen om thuis te kunnen (over)leven en thuis te kunnen werken. Consumenten zijn daarmee in belangrijke mate afhankelijk van webshops in Nederland, omdat zij (tijdelijk) niet naar buiten kunnen of willen. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: “Dit brengt een verantwoordelijkheid met zich mee voor de branche. Door webwinkels op te roepen hun herroepingstermijn tijdelijk te verlengen naar minimaal 30 dagen geven we de markt, consumenten en vervoerders rust. Ook de webshops zelf profiteren van deze verlenging, omdat zij het momenteel al druk genoeg hebben om alle orders en retouren te verwerken. Een retourtermijn van dertig dagen zal de druk in de komende weken verlagen."

Thuiswinkel.org heeft verder nog de volgende tips voor webwinkels:
•    Geef duidelijke instructies wanneer je klant zijn product moet terugsturen.
•    Informeer klanten waar ze hun pakketje kunnen inleveren.
•    Verken de mogelijkheden van het laten ophalen van een retour, zodat klanten de deur niet uit hoeven.
•    Webshops mogen wachten met terugbetalen van de retourzending totdat ze de retour terug ontvangen hebben.