Ontstaat er schade door kunstmatige intelligentie? Dan is de producent binnenkort aansprakelijk. Dat is het voorstel van de Europese Commissie. Denk bijvoorbeeld aan schade aan elektrische auto’s. Deze schade kan dan op de fabrikant worden verhaald.
Als er schade ontstaat door een robot of algoritmes, is het nu niet altijd duidelijk wie er aansprakelijk is. De Europese Commissie wil met het voorstel zowel de fabrikanten als consumenten meer duidelijkheid verschaffen.
Ook discriminatie door algoritme is schade
Behalve lichamelijke en materiële schade geeft de Europese Commissie in het voorstel ook aan dat andere vormen van schade van belang zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een uitzendbureau die gebruik maakt van algoritmes. Hiermee kan het uitzendbureau bepaalde mensen uitsluiten en zo de ideale kandidaat vinden. Hierbij is sprake van discriminatie door middel van een algoritme. In het voorstel van de Commissie staat dat de producent dan ook aansprakelijk is.
Het is echter vaak lastig om als consument te bewijzen dat er schade is ontstaan door kunstmatige intelligentie. Daarom wenst de Commissie dat de bewijslast voor mensen en bedrijven lichter wordt. Ben je in de toekomst een gedupeerde en kun je aantonen - oftewel aannemelijk maken - dat je schade hebt ondervonden door een apparaat of software, dan is de fabrikant aansprakelijk.
Het Europees Parlement en de landen uit de Europese Unie gaan naar het voorstel kijken. Het kan dus nog even duren voordat de regels daadwerkelijk ingaan.
Bron: NOS.nl