Dat er sprake is van een krappe arbeidsmarkt is geen nieuws meer. Volgens het CBS hebben 100 werkzoekenden op dit moment de keuze uit 126 vacatures. De werving van nieuw personeel is dus lastig. Dit merken ze ook bij New York Pizza, waar nu een ruimtereis in de strijd wordt gegooid om nieuwe bezorgers te vinden.

Nieuwe medewerkers werven met een ruimtereis?

ruimtereis als wervingsmiddel SkyWalker.nl

De Nederlandse pizzaketen heeft een plek weten te reserveren op de eerste commerciële ruimtevlucht, die op zijn vroegst plaatsvindt in 2023. Dit is ook het jaar waarin New York Pizza haar 30-jarig jubileum viert.  

Bron: New York Pizza heeft 1000 openstaande vacatures en daarom: ruimtereis voor nieuwe collega

 

De allereerste pizzabezorging in de ruimte

De plek is bestemd voor de beste pizzabezorger van 2022. Hij of zij krijgt een pizza mee tijdens de vlucht, om de allereerste pizza ooit in de ruimte te bezorgen. Om kans te maken op de ruimtevlucht dienen bezorgers minimaal vier maanden bij New York Pizza in dienst te zijn. Aangezien pas volgend jaar bekend wordt wie er wint, maakt iedereen die de komende tijd als pizzabezorger aan de slag gaat nog kans. Klanten mogen uiteindelijk bepalen wie wordt uitgeroepen tot de allerbeste pizzabezorger en dus mee mag op de ruimtereis.

Opvallende actie

Een woordvoerder van New York Pizza laat aan Metro weten dat deze stunt maximaal € 200.000 mag kosten, plus reis- en verblijfskosten naar de locatie van vertrek. Met deze opvallende actie hoopt het bedrijf zo’n vijfhonderd nieuwe bezorgers te werven. Los van de reguliere wervingskosten, zou de ‘extra cost per hire’ van de ruimtereis-actie dus 400 euro bedragen.

Oprichter en CEO van New York Pizza, Philippe Vorst vertelt aan De Ondernemer “We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen. Dus voor wie bij ons komt werken is zelfs de sky niet de limit.”

Krapte op de arbeidsmarkt vraagt om creativiteit

Niet alleen de arbeidsmarkt voor pizzabezorgers is krap. Zo is ook de markt voor goede customer service professionals krap. Communicatief vaardige mensen zijn schaars en werken in klantcontact wordt nog te vaak gezien als een ‘baantje’ in plaats van uitdagend, leuk en volwaardig werk, met legio doorgroei mogelijkheden.

Nu hoeft niet iedere organisatie een ruimtereis in de strijd te gooien. Maar hoe ver gaat jouw organisatie om op te vallen in werving? Of om het tofste bedrijf voor medewerkers te zijn? En om te zorgen dat medewerkers het lange tijd naar de zin hebben?

Neem vrijblijvend contact met ons op