Past jouw werving nog bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt?

Past jouw werving nog bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt?

Corona heeft veel veranderd voor werkgevers. Er zijn meer vacatures dan werklozen en bedrijven zitten te springen om goede werknemers. Heb jij ook moeite om goede werknemers te vinden voor management- en staffuncties in customer service? Stel jezelf dan de vraag of jouw werving nog wel past bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt. We geven je graag praktische tips om je werving en selectie aan te passen aan deze tijd.

In 1,5 jaar is de wereld compleet veranderd

Had je als werkgever in 2019 nog veel meer keuze uit goede, ervaren managers en stafmedewerkers, zo is de spoeling nu dun. Dat geldt overigens niet alleen voor customer service, maar voor alle branches, denk ook aan horeca, logistiek en de zorg. Als je toch die ene goede kandidaat wilt binnenhalen, moet je van goeden huize komen. Werkzoekenden en werknemers hebben het voor het uitkiezen en dat weten ze. Hoe zorg je als werkgever dat ze jou kiezen?

Direct hulp nodig bij je werving? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Werving tijdens krapte op de arbeidsmarkt

Publiceren van vacatures op je eigen website en gangbare jobboards, laten solliciteren met een cv en motivatiebrief en selecteren op criteria als opleiding en ervaring is niet meer voldoende om goede kandidaten te vinden. Er zijn tegenwoordig veel meer factoren die een rol spelen in werving en selectie.

Zo zijn de prioriteiten van werknemers veranderd. Er is veel meer aandacht voor de werk-privébalans dan 10 jaar geleden. De coronatijd heeft deze behoefte aan balans alleen maar versterkt. Door thuiswerken hebben veel werknemers ontdekt dat ze meer privétijd overhouden zonder woon-werkverkeer. Daarnaast is het aantal uren dat iemand werkt of vasthouden aan bepaalde werktijden niet noodzakelijk voor goede kwaliteit

Hoe traditioneler je eisen als werkgever, hoe lastiger de zoektocht

Laten we een voorbeeld schetsen van vasthouden aan oude wervingstechnieken in deze nieuwe tijd:

Organisatie X heeft een vacature openstaan. De eisen zijn duidelijk, maar ook niet mals. Ze zoeken een kandidaat voor 36 tot 40 uur, die binnen een straal van 40 kilometer van het bedrijf woont en thuiswerken is geen optie. Daarbovenop komt nog een waslijst aan criteria rondom afgeronde opleiding en ervaring.

Deze vacature blijft vervolgens maandenlang onvervuld, omdat de eisen niet aansluiten op wat eventueel geschikte kandidaten zoeken.

Zoek je een goede, ervaren customer service teamleider?
Lees er alles over in het gratis whitepaper ‘Hoe vind je de beste teamleider voor je klantenservice?’

VRAAG NU JOUW WHITEPAPER AAN

Werving in een krappe arbeidsmarkt? Houd hier rekening mee

Hoe strakker de eisen in je vacature, hoe meer het een zoektocht naar een speld in een hooiberg wordt. Je zult dus flexibel moeten zijn in je eisen, om je toekomstige werknemer tegemoet te komen maar je wil ook geen concessies doen aan kwaliteit. Hoe vind je die balans? Daarvoor geven we je graag een aantal tips.

Tip 1: Bepaal je prioriteiten

Vind je het belangrijk dat een customer service professional 45 uur per week werkt? Of heeft het meer waarde dat hij zijn targets haalt en goed werk levert, waardoor het aantal uur dat hij werkt minder ter zake doet? Bepaal vooraf wat je prioriteiten zijn.

Tip 2: Zet flexibel of hybride werken in

Thuiswerken is sinds 2020 hartstikke normaal. Waar veel organisaties voorheen huiverig waren voor thuiswerken, blijkt dat operaties goed doordraaien. Dit geeft ruimte voor flexibel of hybride werken. Je kunt werknemers vragen om deels thuis en deels op kantoor te werken. Dit komt de werk-privébalans die veel werknemers steeds belangrijker vinden ook ten goede. Van medewerkers verwachten dat ze 100% van de werktijd op kantoor werken, is helaas niet meer van deze tijd.

Tip 3: Leg de focus op maatwerk voor het individu

Het verschilt per werknemer wat hij belangrijk vindt. Door flexibel te zijn in werktijden, werkplek en arbeidsvoorwaarden, geef je werknemers de ruimte om optimaal te presteren. Bespreek tijdens een sollicitatiegesprek wat de verwachtingen, wensen en doelen van de kandidaat zijn.

Tip 4: Kijk verder dan het plaatje op papier

Een kandidaat kan op papier 100% matchen en minstens zo belangrijk is of hij ook binnen de organisatie past. Vaardigheden kun je aanleren, maar een persoonlijkheid en attitude bezit je. Staar je dus niet blind op competenties en harde opleidingseisen, het totaalplaatje bepaalt of een kandidaat de juiste professional voor jouw customer service is. Zo zijn er organisaties die alleen maar selecteren op criteria als ‘niveau’, ‘leergierigheid’ en ‘leervermogen’.

Tip 5: Kandidaat aangenomen? Vergeet de onboarding niet!

Yes! Je hebt een goede customer service professional binnengehaald. De contracten zijn getekend, laptop en telefoon geregeld en dan… gebeurt er niks. Let erop dat je goede onboarding inzet. Zorg dat je nieuwe werknemer zich welkom voelt en begeleid hem in de eerste periode. Je werknemer voelt zich gewaardeerd, wat de resultaten ten goede komt.

Hulp nodig om goede customer service professionals te vinden?

We begrijpen dat het lastig is om in deze krappe arbeidsmarkt de beste teamleiders, teammanagers, contact center managers of andere customer service professionals te vinden. Als specialist in het vakgebied weten wij al sinds 2007 de beste kandidaten in de contact center wereld te koppelen aan werkgevers. Uitbesteden van werving & selectie of executive search levert je niet alleen een goede werknemer op, maar ook meer tijd die je in je operatie kunt steken. Bij SkyWalker kun je rekenen op volledige aandacht, de beste kandidaten uit het customer service vakgebied én een scherpe prijs. Meer weten?

NEEM VRIJBLIJVEND CONTACT MET ONS OP