18 interessante boeken voor klantcontactprofessionals

18 interessante boeken voor klantcontactprofessionals

Tijdens de vakantie pakken veel mensen er een boek bij om te ontspannen. Als je niet in de drukte van alle dag zit is dat hét moment om een goed managementboek te lezen. We raden je sowieso aan om er regelmatig tijd voor vrij te maken, want het is belangrijk om je vakbekwaamheid te onderhouden en te zorgen dat je employability op orde blijft.

18 interessante boeken voor klantcontactprofessionals

Door regelmatig managementboeken te lezen blijf je op de hoogte van je vakgebied én je doet interessante inzichten op. In deze lijst vind je verschillende boektitels voor klantcontactprofessionals die zich verder willen ontwikkelen.

In dit overzicht staan boeken over uiteenlopende onderwerpen als persoonlijke ontwikkeling, inspirerende verhalen van grote bedrijven en management. Net zo veelzijdig als het klantcontact vakgebied!

Durf te leiden: de kracht van kwetsbaarheid voor moedige leiders – Brené Brown

Het boek Durf te leiden van Brené Brown gaat over echt leiderschap: vanuit het hart en vol moed, en hoe we dat in de praktijk kunnen brengen.

Toonaangevend: wat bedrijven kunnen leren van het concertgebouworkest, een toprestaurant en een rugbyploeg –  Xavier Bekaert, Gillis Jonk, Jan Raes en Phebo Wibbens.

Wat hebben het Koninklijk Concertgebouworkest, restaurant elBulli en de rugbyploeg All Blacks met elkaar gemeen? Alledrie zijn het iconen: organisaties die iets bijzonders maken of doen dat decennia toonaangevend blijft. Waardoor blijven ze zo lang succesvol, terwijl de roem van de meeste organisaties komt en gaat? Toonaangevend bespreekt de drie essentiële kenmerken die de auteurs ontdekten.

Delivering Happiness: a path to profits, passion and purpose – Tony Hsieh

CEO Tony Hsieh van Zappos deelt de verschillende lessen die hij leerde in het ondernemerschap en het leven. Van een wormboerderij tot een pizzabedrijf, via LinkExchange, Zappos en meer. Het boek laat zien hoe een andere corporate cultuur een sterk model kan zijn om succes te behalen, en hoe: door te focussen op het geluk van de mensen om je heen, kan je je eigen geluk aanzienlijk vergroten.

Humanification: go digital, stay human –  Christian Kromme

Geen enkele ondernemer, leider of beleidsmaker mag dit opmerkelijke boek missen.Het zal de manier waarop je kijkt naar technologie en de effecten ervan voor altijd veranderen. Stel je voor dat je de volgende grote trend kunt herkennen, of dat je de volgende grote golf van verandering kunt voorspellen. Stel je voor dat je een code hebt die je de macht geeft om de volgende grote technologie uit te vinden, te voorspellen of te gebruiken. Met Go digital, stay human kun je stappen zetten om dit te realiseren.

Sapiens: een kleine geschiedenis van de mensheid – Yuval Noah Harari

Honderdduizend jaar geleden waren er wel zes verschillende menssoorten. Nu is er maar één soort over, en dat zijn wij. Homo sapiens. Hoe komt het dat alleen wij zijn overgebleven? In zijn aanstekelijke relaas laat Harari ons kennismaken met een raadselachtig fenomeen: de mens.

The Living Organization: transforming business to create extraordinary results – Norman H. Wolfe

Dit boek is een essentiële tool voor leiders die succesvol willen navigeren door de verschillende dynamieken die impact hebben op hun organisatie. Vol praktische tips en waardevolle inzichten.

De Transactionele Manager, afrekenen met de communicatiedrempels –  Abe Wagner

Dit boek gaat over die mensproblemen. De aanpak die Abe Wagner daarbij kiest is het op een speelse, verhalende manier introduceren van een aantal basisideeën uit de transactionele analyse om daarmee veelvoorkomend effectief en ineffectief gedrag te verklaren. En vooral ook een oplossing te bieden tot een goede en prettige communicatie en samenwerking.

Verdraaide Organisaties, terug naar de bedoeling –  Wouter Hart

Beheersbaarheid is een manier van denken en organiseren die diep in ons zit, maar die steeds vaker leidt tot inefficiënte bedrijfsvoering en slechte dienstverlening. Bovendien schieten we door deze manier van denken steeds meer in een kramp. Wouter Hart ging op zoek naar het denkpatroon achter onze huidige manier van organiseren. Dit boek beschrijft de uitkomst van deze zoektocht.

De Relatie-economie: breng data tot leven en bouw waardevolle klantrelaties –  Matthijs van de Peppel en Xavier van Leeuwe

Dat goed gebruik van data een bedrijf veel kan opleveren, is duidelijk. Waar het veel leidinggevenden aan ontbreekt is een goede visie op de volgende stap: wat doen we met al die informatie? Het doel, beter klantcontact en bouwen aan langlopende relaties, moet centraal staan. Vaak blijkt dat je daarvoor geen Big Data nodig hebt, maar slim moet werken met de data die je al verzamelt. De auteurs van dit boek leggen uit hoe je dat doet. Ze putten hierbij uit hun ervaringen met innovatieve projecten in de dagbladensector.

Lees ook het gratis whitepaper ‘Hoe vind je de beste teamleider voor je klantenservice?’

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen R. Covey

‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey vormt al jarenlang wereldwijd een inspiratiebron voor iedereen en leert ons hoe we de kwaliteit van ons persoonlijk leven, diensten en organisaties kunnen verbeteren. Covey heeft met zijn boek een miljoenenpubliek bereikt en zijn inzichten over leidinggeven hebben het leven en werken van velen ingrijpend veranderd. Zijn filosofie is van alle tijden en blijkt steeds opnieuw jonge generaties aan te spreken.

Klantgericht Leiderschap, 8 principes voor klantgerichte cultuur, door Sydney Brouwer.

In dit boek legt Sydney Brouwer de link tussen klantgerichtheid en leiderschap. Hij zoomt daarbij in op de leider zelf. Als leider ben je immers verantwoordelijk voor het creëren van een cultuur die stimuleert dat iedereen het belang van de klant inziet. Wat moet een leider doen om klantgerichtheid in een organisatie op de kaart te zetten, te faciliteren en te stimuleren? Aan de hand van inspirerende voorbeelden en anekdotes uit de praktijk neemt Sydney je mee langs acht principes die leiders zullen helpen bij het bouwen van een klantgerichte cultuur.

De Wet van Snuf, wat je geeft, krijg je terug – Jos Burgers

Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat je geeft, krijg je terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Dit boek brengt daar verandering in. In De Wet van Snuf beschrijft bestsellerauteur Jos Burgers op een prikkelende manier waarom goede relaties beginnen met geven.

Heartificial Empathy: Putting Heart into Business and Artificial Intelligence –  Minter Dial

Heartificial Empathy probeert een pad te slaan voor meer hart en empathie in bedrijven en machines, voor een gezondere en meer winstgevende toekomst.

Leidinggeven zonder bevelen – Filip Vandendriessche en Jef Clement

Dit boek geeft adviezen die werken in het bedrijfsleven én thuis. ‘Een organisatie bereikt niet wat ze wil, ze bereikt enkel wat ze beloont.’ ‘Een manager kan zich permitteren om geen oplossing te hebben. Hij kan zich niet permitteren om geen criteria te hebben.’ ‘Manage by Vision, don’t manage by Figures… Cijfers creëren een ‘illusion of control’.’ ‘Management is problemen verkopen en oplossingen krijgen.’ ‘Een oplossing is een mentale gevangenis.’ ‘Je hebt de medewerkers die je verdient.’ Deze kernideeën inspireren trainer en consultant Filip Vandendriessche om samen met collega Jef Clement sterk vernieuwende managementconcepten te ontwikkelen. Uiteindelijk komen ze tot adviezen die werken in het bedrijfsleven én thuis.

Start with Why, how great leaders inspire everyone to take action – Simon Sinek

Dit boek helpt je om het Waarom weer centraal te stellen en zo beter en authentieker leiding te geven en je omgeving te inspireren. Met vele voorbeelden uit de praktijk toont Sinek aan dat het werkt. Dit boek is gebaseerd op de ideeën uit zijn TEDX-talk over leiderschap, waarmee hij wereldwijd de aandacht trok.

Scaling Up, de groeiformule – Verne Harnish

Verne Harnish biedt met ‘Scaling up’ een beproefd recept waarmee je groei initieert en begeleidt. Hij beantwoordt hierin vragen als: hoe kan ik mijn organisatie laten groeien dit jaar? En daarna? Hoe richt ik mijn organisatie in voor duurzame en constante groei?

Algoritmisering, wen er maar aan! – Leven, werken en geld verdienen met kunstmatige intelligentie! –  Jim Stolze

Organisaties hebben jarenlang veel tijd en geld geïnvesteerd in de digitalisering van processen, wat ze vooral veel data opleverde. Maar toegevoegde waarde voor een klant, of een verschuiving binnen een businessmodel ontstaat pas als deze data op vernieuwende wijze worden ingezet. Data dus niet als bijproduct, maar als nieuw product, of als nieuwe service. Dit kan door het gebruik van algoritmen. Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar we lijken weinig van ze te weten. Toegespitst op verschillende branches beschrijft Jim Stolze op verhelderende wijze hoe algoritmen werken, welke impact ze hebben en welke kansen of bedreigingen ze met zich meebrengen.

En nu weer aan het werk! maak vergaderen boeiend en efficiënt – Jasper Meerding

In ‘En nu weer aan het werk!’ doet Jasper Meerding uit de doeken hoe je vergaderen efficiënt en boeiend kunt maken. Meerding heeft van zijn grootste ergernis zijn levensmissie gemaakt: de wereld redden van slechte vergaderingen. Hij begon al vroeg met ondernemen en naarmate zijn bedrijf groeide, nam ook de vergaderdruk toe. Met als resultaat dat hij regelmatig naar huis ging met de vraag: wat heb ik nou gedaan vandaag? Hij verdiepte zich in alles wat hij kon vinden over beter vergaderen en besloot van de nood een deugd te maken. In ‘En nu weer aan het werk!’ geeft Meerding een handig en toegankelijk overzicht van de do’s en don’ts voor efficiënte en waardevolle vergaderingen. Met tips om ervoor te zorgen dat iedereen geboeid en betrokken is en alles opvolging krijgt. Zo wordt vergaderen weer leuk!

Hoe kies je het juiste managementboek als klantcontactprofessional?

Mocht je twijfelen tussen werken, luieren op de bank of het lezen van een boek: onderstaand schema (een echte managementklassieker) helpt je wellicht.

Management schema prioriteiten