6 tips om een customer care baan te vinden via LinkedIn

6 tips om een customer care baan te vinden via LinkedIn

Bij sollicitaties wordt tijdens de werving steeds vaker naar het LinkedIn-profiel gekeken. Soms benaderen recruiters kandidaten actief via LinkedIn. Als zakelijk social medium is LinkedIn een online visitekaartje waar alles op te vinden is. Hoe zorg je dat jouw profiel opvalt op LinkedIn, zodat je snel een de volgende stap in jouw carrière kunt zetten?

1. Zorg voor een professionele profielfoto

Het eerste waar recruitment naar kijkt, is je profielfoto. Zorg dus altijd voor een goede, scherpe foto die jouw persoonlijkheid weerspiegelt. Corinne Keijzer, auteur van Meer succes met LinkedIn vertelt over het belang van een goede profielfoto: “Zorg dat het een zakelijke foto is. Hij hoeft niet stijf te zijn en je mag er natuurlijk op lachen. Maar een kiekje met familieleden of huisdieren is een no-go.”

2. Gebruik de nieuwe functie Cover Story

Met de nieuwe functie Cover Story plaatsen LinkedIn-gebruikers een introductiefilmpje van 30 seconden op hun profiel. Hierin stel je jezelf kort voor. “Lang niet iedereen doet dit, dus hiermee val je echt op”, aldus Keijzer.

3. Een duidelijke kopregel

Onder je naam staat de kopregel. Hier kun je aanvullende informatie vermelden, zoals je functietitel. “Kies altijd voor één hoofdfunctie, om verwarring te voorkomen. Overige functies kan je verderop in je profiel plaatsen.”

Deze kopregel kun je ook gebruiken voor je zoektocht naar een baan in customer service. “Schrijf op naar welke baan je zoekt, in welke regio en vanaf wanneer. Zo kan jouw hele netwerk meezoeken,” aldus de LinkedIn-expert.

4. Houd het zakelijk

Ja, LinkedIn is een social medium, maar het is geen Facebook of Instagram. Het is en blijft een zakelijk platform. “Leg connecties met de juiste mensen en ben actief in de interactie. Maar hou je afzijdig van onderwerpen waar je geen verstand van hebt. Je toekomstige werkgever kan dit eenvoudig teruglezen en dit kan afschrikken. Schrijf in plaats daarvan over de dingen waar jij écht verstand van hebt.”

5. Denk aan de toekomst

LinkedIn lijkt misschien een kopie van je cv. Natuurlijk heb je het op je profiel over wat je vroeger gedaan hebt, maar richt je ook op wat je wilt gaan doen. Hoe pak je dat aan? Corinne vertelt: “Volg organisaties waar je wilt werken en deel hun berichten of plaats een reactie. Zo kom je sneller bovenaan in hun zoekresultaten.”

Onderzoek ook eens welke functietermen voorkomen in jouw favoriete vacatures. Het is zonde als recruiters zoeken op “customer care teamleider” en jij alleen “klantenservice expert” in je profiel hebt staan. Speel hier dus op in.

6. Vul altijd een huidige functie in

Natuurlijk kan het zijn dat je even geen werk hebt. Maar zorg altijd dat je iets hebt ingevuld onder huidige functie. Anders word je niet meer in de lijst met zoekresultaten getoond. “Vul bijvoorbeeld de functie in die jouw droombaan zou zijn. Zorg wel dat het duidelijk is dat dit fictief is. Als je jokt op LinkedIn, val je vroeg of laat door de mand.”

Bron: Do’s en don’ts op LinkedIn: ‘Duik niet in discussies als je te weinig verstand van zaken hebt’